ANALYSIS OF REASONING MATHEMATICS EDUCATION STUDENTS REVIEWED FROM THE GENDER

  • Faridatul Masruroh Pendidikan Matematika, STKIP PGRI Jombang
Keywords: Gender, Mathematics education, Reasoning analysis

Abstract

This research aims to know how the reasoning of mathematics education students in terms of gender. This research is exploratory research with a qualitative approach. This research has chosen a qualitative approach because the primary data used were written or spoken in the form of words. The subject of this research is a student of mathematics education. The main instrument is the researchers themselves, while the auxiliary instruments used are a reasoning test, an interview guide, and a recording tool. The results of the analysis and discussion that have been conducted showed that the male students could identify facts or information orally (understand what is known and what is asked in a question), able to correctly relate facts or information with concepts of knowledge (definition or theorem), so they can determine conclusions based on ideas and the relationship correctly. Female students can correctly identify facts or information orally and in writing instruction (understand what is known and what is asked in a question) and are unable to correctly relate facts or information to the concept of knowledge (definition or theorem) conclusions are drawn are wrong.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aini, K. N. (2017). Proses berpikir mahasiswa laki-laki dan perempuan dengan gaya kognitif Field Independent dalam memecahkan masalah inspiramatika. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 3(1), 16 – 23. https://doi.org/10.52166/inspiramatika.v3i1.166

Karim, A. & Nurrahmah, A. (2018). Analisis kemampuan pemahaman matematis mahasiswa pada mata kuliah Teori Bilangan. Jurnal Analisa, 4(1), 24 – 32. https://doi.org/10.15575/ja.v4i1.2101

Kurniasi, R. E. (2016). Profil pemahaman matematis mahasiswa pendidikan matematika ditinjau dari jenis kelamin. Jurnal Prima, 5(11), 1 – 7

Masruroh, F. (2016). Analisis kualitas pertanyaan matematis mahasiswa berdasarkan kemampuan penalarannya. Edumath, 3(1), 67 – 77

Nafi’an, I. M. (2011). Kemampuan siswa dalam menyelesaikan soal cerita ditinjau dari gender di sekolah dasar. Prosiding Seminar Nasional dan Pendidikan Matematika: Matematika dan Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran 2011, 71 – 577

Rahayuningsih, S. & Feriyanto. (2018). Analisis proses berpikir mahasiswa dalam memecahkan masalah grup ditinjau dari gender. Jurnal Pendidikan, 3(12), 1664 – 1673. http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i12.12568

Rizqy, N.R. & Surya, E. (2017). An analysis of students’ mathematical reasoning ability in VIII grade of Sabilina Tembung Junior High School. IJARIIE, 3(2), 3527 – 3533

Ruslan, A.S. & Santoso, B. (2013). Pengaruh pemberian soal open ended terhadap kemampuan penalaran matematis siswa. Jurnal Kreano, 4(2), 138 – 150. https://doi.org/10.15294/kreano.v4i2.3138

Sagala, S. (2010). Konsep dan Makna Pembelajaran. Alfabeta.

Sariningsih, R. & Purwasih, R. (2017). Pembelajaran Problem Based Learning untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis dan self efficacy mahasiswa calon guru. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 4(1), 163-177. http://dx.doi.org/10.33603/jnpm.v1i1.275

Setyawati, D. U., Febrilia, B.R.A., Nissa I.C. (2020). Profil kemampuan berpikir kritis mahasiswa dalam menyelesaikan soal pemecahan masalah matematika ditinjau dari jenis kelamin. Jurnal Didaktik Matematika, 7(1), 90-104. https://doi.org/10.24815/jdm.v7i1.15709

Simanjuntak, E., dkk. (2019). Analisis kemampuan berpikir kreatif dalam pemecahan masalah ditinjau dari perbedaan gender. SEJ (School Education Journal), 9(3), 213-220. https://doi.org/10.24114/sejpgsd.v9i3.15663

Sujadi, I. (2010). Tingkat-tingkat berpikir probabilistik Siswa Sekolah Menengah Pertama. (Disertasi). Retrieved from https://eprints.uns.ac.id/1973/

Sumarmo, U. (2012). Kumpulan makalah: berpikir dan disposisi matematik serta pembelajarannya. Universitas Pendidikan Indonesia.

Suriasumantri, J. S. (2010). Filsafat ilmu: sebuah pengantar populer. Sinar Harapan.

Wanti, N., Juariah, Farlina, E., Kariadinata, R., Sugilar, H. (2017). Pembelajaran induktif pada kemampuan penalaran matematis dan Self-Regulated Learning siswa. Jurnal Analisa, 3(1), 56-69. https://doi.org/10.15575/ja.v3i1.1497

Zuhri, M. S. & Purwosetiyono, FX. D. (2012). Profil kemampuan penalaran matematis dalam pemecahan masalah pada mahasiswa calon guru matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(1), 38-43. https://doi.org/10.26877/jipmat.v4i1.3548

Published
2021-07-29