DEVELOPMENT OF LEARNING DEVICES BASED ON PBL OF SETS MATERIAL TO FACILITATE MATHEMATICAL PROBLEM SOLVING ABILITY FOR STUDENTS IN SMP/MTs

  • Nur Khairunnisa Pendidikan Matematika, Universitas Riau
  • Armis Pendidikan Matematika, Universitas Riau
  • Susda Heleni Pendidikan Matematika, Universitas Riau
Keywords: Learning device, Mathematical problem solving ability, PBL

Abstract

In the curriculum for 2013, it is proposed that one of the objectives of teaching mathematics: learners is expected to have problem-solving ability. The teacher is expected to increase the sudents activation in the learning process, especially the development of the ability to solve mathematical problems. In this context, the purpose of this study is to create produce of learning devices (syllabus, RPP and LKPD) of grade VII set material using model PBL to facilitate the ability to solve valid and practical criteria problems. The development model was used a model 4D (define, design, develop, desseminate). The research uses an instrument that is the learning device validation sheet (syllabus, RPP and LKPD). Based on data analysis, it was concluded that the problemb based mathematics learning model is valid. The results of  83% validation of the syllabus in valid categories, RPP 88% and LKPD 88% in highly valid categories. The LKPD developed was declared practical in a small group trials with an average student response 72% in practice

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad, M., & Asmaidah, S. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Realistik Untuk Membelajarkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMP. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 373–384. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v6i3.326
Akbar, S. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Remaja Rosdakarya.
Dahar, R. W. (2011). Teori-Teori Belajar dan Pembelajaran. Erlangga.
Depdiknas. 2008. Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah.
Frisnoiry, S., Armanto, D., & Sumarno. (2013). Pengembangan Perangkat Pembelajaran melalui Pendekatan Matematika Realistik. Jurnal Pendidikan Matematika PARADIGMA, 7(1), 47–58.
Linggar, G., & Budi, M. (2016). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Aljabar Berbasis TIMSS pada Siswa SMP Kelas VIII. Seminar Nasional Pendidikan Matematika.
Loviasari, P. A., & Mampouw, H. L. (2022). Profil Pemecahan Masalah Matematika Pada Materi Himpunan Ditinjau Dari Self Efficacy. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 73–84. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v11i1.1014
Mawaddah, S., & Anisah, H. (2015). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Pada Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Model Pembelajaran Generatif (Generative Learning) di SMP. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 166–175. https://doi.org/10.20527/edumat.v3i2.644
Nasution, A. 2016. Pengembangan Modul Matematika Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Peserta Didik. Jurnal Pendidikan dan Kependidikan, 1(1), 47-63.
Novrini, Siagian, P., & Surya, E. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berorientasi Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Visual Thinking dalam Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VIII SMP. Jurnal Paradikma, 8(3), 84–97.
Nurhayati, F., Widodo, J., & Soesilowati, E. (2015). Pengembangan Lks Berbasis Problem Based Learning (Pbl) Pokok Bahasan Tahap Pencatatan Akuntansi Perusahaan Jasa. The Journal of Economic Education, 4(1), 14–19.
Paloloang, M. F. B. (2014). Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Panjang Garis Singgung Persekutuan Dua Lingkaran Di Kelas Viii SMP Negeri 19 Palu. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, 2(1), 67–77.
Permendikbud. 2016. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 22 Tahun 2016 : Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah.
Putra, A., Syarifuddin, H., & Zulfah, Z. (2018). Validitas Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Penemuan Terbimbing dalam Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Kemampuan Penalaran Matematis. Edumatika : Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(2), 56–62. https://doi.org/10.32939/ejrpm.v1i2.302
Rafianti, I., Anriani, N., & Iskandar, K. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Dalam Mendukung Kemampuan Abad 21. KALAMATIKA Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 123–138. https://doi.org/10.22236/kalamatika.vol3no2.2018pp123-138
Revita, R. (2017). Validitas Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Penemuan Terbimbing. Suska Journal of Mathematics Education, 3(1), 15–26. https://doi.org/10.24014/sjme.v3i1.3425
Rochmad. (2012). Desain Model Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika. Jurnal Kreano, 3(1). https://doi.org/10.24176/re.v8i2.2351
Roliza, E., Ramadhona, R., & Rosmery, L. (2018). Praktikalitas Lembar Kerja Siswa pada Pembelajaran Matematika Materi Statistika. Jurnal Gantang, 3(1), 41–45. https://doi.org/10.31629/jg.v3i1.377
Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Sumartini, T. S. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Pendidikan Matematika STKIP Garut, 5(2), 148–158.
Trianto. (2011). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif Progresif. Kencana.
Ulya, H. (2016). Profil Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Bermotivasi Belajar Tinggi Berdasarkan Ideal Problem Solving. Jurnal Konseling Gusjigang, 2(1), 90–96. https://doi.org/10.24176/jkg.v2i1.561
Yustianingsih, R., Syarifuddin, H., & Yerizon, Y. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta Didik Kelas VIII. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 1(2), 258–274. https://doi.org/10.33603/jnpm.v1i2.563
Zulfah, Fauzan, A., & Armiati. (2018). Pengembangan lembar kerja peserta didik berbasis problem based learning untuk materi matematika kelas VIII. Jurnal Pendidikan Matematika, 12(2), 33–46.
Published
2022-11-30