ETHNOMATHEMATICS EXPLORATION IN THE KUPANG RENTENG DANCE REGARDING GEOMETRY AND MEASUREMENT CONCEPTS AS A REPRESENTATION OF LOCAL CULTURE
Abstract
Ethnomathematics is a branch of science that connects mathematical concepts with local culture, aiming to integrate traditional values into learning. This research explores geometric elements in the traditional Kupang Renteng dance from Sidoarjo, East Java. The dance contains movement patterns rich in geometric shapes such as lines, symmetry, and rotations, as well as measurement elements including distances, angles, and other measurable properties that reflect the aesthetic values and philosophy of local culture. The research uses a qualitative approach, employing observation, interviews, and document analysis. The results show that the movements in the Kupang Renteng dance can be modeled using basic geometric concepts such as triangles, circles, and geometric transformations. The integration of ethnomathematics in this dance provides an opportunity to enrich mathematics learning with local cultural contexts, increase student interest, and preserve cultural heritage. This research contributes to broadening insight into the implementation of ethnomathematics in traditional cultural arts.
Downloads
References
Amsikan, S., & Nahak, S. (2017). Hubungan Konsep Ruang Ume Kbubu Desa Kaenbaun Kabupaten Timor Tengah Utara Dengan Konsep Geometri. Prosiding Konferensi Nasional Penelitian Matematika Dan Pembelajarannya, 168–175.
Anasta, N. D. C., & Wijayanti, D. K. (2021). Buku Panduan Guru Seni Tari SMP Kelas VII (Vol. 1). Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia.
Darwati, A., Muslihin, H. Y., & Giyartini, R. (2019). Kegiatan Tari Kreasi Manuk Dadali untuk Meningkatkan Kecerdasan Kinestetik Anak Kelompok B di TK Artanita Al- Khairiyah Kota Tasikmalaya. Jurnal PAUD Agapedia, 3(2), 164–177. https://doi.org/https://doi.org/10.17509/jpa.v3i2.26679
Destrianti, S., Rahmadani, S., & Ariyanto, T. (2019). Etnomatematika dalam Seni Tari Kejei Sebagai Kebudayaan Rejang Lebong. Jurnal Equation: Teori Dan Penelitian Pendidikan Matematika, 2(2), 116–132. https://doi.org/10.29300/equation.v2i2.2316
Dewi, L. I. P., Hartawan, I. . G. N. Y., & Sukajaya, I. N. (2019). Etnomatematika dalam Tari Bali Ditinjau dari Klasifikasi Tari Bali. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika Indonesia, 8(1), 39–48. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jppm.v8i1.2842
Fadlilah, U., Trapsilasiwi, D., & Oktavianingtyas, E. (2015). Identifikasi Aktivitas Etnomatematika Petani Padi pada Masyarakat Jawa di Desa Setail. Jurnal Kadikma, 6(3), 45–56. https://doi.org/https://doi.org/10.19184/kdma.v6i3.5163
Harahap, S. A., & Rakhmawati, F. (2022). Etnomatematika dalam Proses Pembuatan Tempe. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 1291–1300. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i2.1354
Loviana, S., Merliza, P., Damayanti, A., Mahfud, M. K., & Islamuddin, A. M. (2020). Etnomatematika pada Kain Tapis dan Rumah Adat Lampung. Tapis : Jurnal Penelitian Ilmiah, 4(1), 94. https://doi.org/10.32332/tapis.v4i1.1956
Mukarromah, N. A., & Darmawan, P. (2022). Etnomatematika Pada Pola Lantai Tari Gandrung Banyuwangi. Prosiding: Konferensi Nasional Matematika Dan IPA Universitas PGRI Banyuwangi, 2(1), 158–166. https://doi.org/10.60076/ijstech.v1i1.16
Nahak, H. M. . (2019). Upaya Melestarikan Budaya Indonesia Di Era Globalisasi. Jurnal Sosiologi Nusantara, 5(1), 65–76. https://doi.org/10.33369/jsn.5.1.65-76
Naja, F. Y., Mei, A., & Sa’o, S. (2021). Eksplorasi Konsep Etnomatematika Pada Gerak Tari Tradisional Suku Lio. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(3), 1836. https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i3.3885
Nurina, A. D., & Indrawati, D. (2021). Eksplorasi Etnomatematika Pada Tari Topeng Malangan Sebagai Sumber Belajar Matematika Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 09(08), 3114–3123. https://doi.org/https://doi.org/10.19184/kdma.v9i2.9782
Pgrisidoarjo Infokom. (2021). Sekolah Calon Artis, Seni Tradisi Go-International. Portal Berita PGRI Sidoarjo. https://pgrisidoarjokab.org/813/sekolah-calon-artis-seni-tradisi-go-international/
Rahmani, P. A. E., Susanto, Monalisa, L. A., Hobri, & Murtikusuma, R. P. (2018). Eksplorasi Etnomatematika Ritual Seblang Olehsari Terhadap Konsep Geometri. Kadikma, 9(2), 108–117.
Sa’adah, N., Haqiqi, A. K., & Malasari, P. N. (2021). Etnomatematika Gerakan Tari Kretek Kudus Pada Pembelajaran Matematika. ALGORITMA: Journal of Mathematics Education, 3(1), 58–71. https://doi.org/10.15408/ajme.v3i1.20544
Sandhi, N. S. A., Trapsilasiwi, D., Yudianto, E., Suharto, & Sugiarti, T. (2018). Etnomatematika Pola Tarian Jejer Jaran Dawuk Banyuwangi sebagai Inspirasi Pengembangan Paket Tes Geometri. Kadikma, 9(3), 160–170. https://doi.org/https://doi.org/10.19184/kdma.v9i3.11280
Triasih, S. (2020). Pengembangan bahan ajar berbasis etnomatematika pada tari sigeh penguten dalam memahami konsep garis dan sudut. Universitas Negeri Raden Intan Lampung.
Wulandari, I. G. A. P. A., & Puspadewi, K. R. (2016). Budaya dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran Matematika yang Kreatif. Jurnal Santiaji Pendidikan, 6(1), 31–37.
Zaenuri, & Dwidayati, N. (2018). Menggali Etnomatematika: Matematika sebagai Produk Budaya. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1(1), 471–476.
Zulianti, F. E. (2021). Eksplorasi Etnomatematika Tari Sekar Klayar dan Implementasinya pada Pembelajaran Matematika Kelas XI Tingkat SMA/SLTA Sederajat. STKIP PGRI Pacitan.
Copyright (c) 2025 Jurnal Prinsip Pendidikan Matematika

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.